Kunstnere NBeX project

Heidi av Reyni
f. 1966 på Færøerne
Bosiddende i København siden 1973.

Har arbejdet med keramik siden 2004, hvor hun studerede på keramikskolen på Daghammerskjolds Alle på Østerbro.

I 2009 begyndte hun at arbejde med figurer/skulpturer.

Tom Jørgensen om kunstneren:
I 1862 blev den franske neurolog Guillaume Duchenne fotograferet i færd med at give en mere eller mindre frivillig forsøgsperson, en enfoldig skomager, gentagne elektriske stød. Duchenne var
interesseret i ansigtsmusklernes motorik, og den stakkels skomagers ansigt vrider sig da også i de særeste grimasser på deældgamle fotografier.

Vi spoler tiden endnu længere tilbage. I 1770 begynder den tysk-østrigske billedhugger Franz Xaver Messerschmidt pludseligt at ændre sine af det østrigske kejserdømme meget efterspurgte portrætbuster til fordel for det, der siden af blevet kaldt hans “karakterhoveder” - ansigter med den samme form for vanvittige grimasser, som Duchenne skulle skabe med sine eksperimenter små 100 år senere.

Nu, i starten af det 21. århundrede, har Heidi av Reyni udviklet et billedsprog, der har taget den psykisk syge Messerschmidt op igen og videreudviklet hans kunst, Et billedsprog, der udelukkende bliver udtryk i keramik.

I en hel serie af keramiske skulpturer bruger Heidi av Reyni den samme model igen og igen: en ældre mand kun iført et par alt for store hængerøvsbukser. Vi ser manden i stort set alle de situationer og bevidsthedstilstande, man kan forestille sig: afslappet, ugidelig, sorgfuld, opstemt, tilfreds, genert, forelsket, fornærmet. You name it!

På en måde, der kan både kan minde om revyernes lagkagekomik og commedia dell`arte er mandens udtrykstræk nærmest skåret ud i pap. Når han er træt, hænger armene ned langs siden, som var hans byrde den tungeste i hele verden. Når han er tilfreds lyser glæden ud af hele hans krop, og når han er fornærmet, ligner han en, der har lyst til at banke hele verden. Man konstaterer med et snigende ubehag, at sådan kan man faktisk også selv se ud af og til. Når det hele er for meget, og man skælder ud over umulige unger, idiotiske medtrafikanter eller livet generelt. Præcis på samme måde, som vi føler os ramt af selvsamme revyer, Tivolis pantomimer eller stand uppernes præcise kommentarer, der rammer os lige i hovedet. Vi ser os selv og alle vores gode og mindre gode sider. 
Med andre ord: skønt modellen, den ældre mand, er iført et par tidssvarende bukser, er de følelser og tilstande, han udtrykker, tidløse og generelle. Noget, der kommer endnu tydeligere frem i de buster, Heidi av Reyni laver. Her er billedsproget helt alment. Her får man de slag af livet, som man altid har fået. Her breder kvælningsfornemmelserne sig, her bryder panikken ud, kontant og ubarmhjertigt.

Med en stor følelse af solidaritet og empati holder Heidi av Reyni i sine skulpturer et spejl op overfor os. Som i den berømte teatermaske på Det Kongelige Teater kan vi grine og græde
ad os selv. Livet kan være noget lort, men det kan også være ganske dejligt.

CV:

2017 Tilstande NBeX project
2016 Galleri Brænderigården
Galleri Slugen, Esbjerg
2015 Frederikssund kunstforening
Høfde 90 – International skulpturfestival, Agger
Haldor Topsoe kunstforening, Lyngby
2014 Hillerød kunstforening
2013 Bramming egnsmuseum
Gammelgaard, soloudstilling
2012 bliver årets udstiller på Gammelgaard, Herlev
2011 galleri Listagluggin, Thorshavn.
2010 KS i Tistrup