logo
Follow Galleri NB on Artsy
Bookmark and Share

Kunstnere

Carsten Frank - CV
Født 1954 i Silkeborg, Danmark
Bor og arbejder i Silkeborg, Danmark og Malaga, Spanien

Uddannelse og arbejde:
1971 - 74: Sproglig student, Th Langs Gymnasium
1976 - 78: Den Danske Bank, Aalborg
1978 - 80: Kunsthistorie, Århus Universitet
1978 - 80: Kunstforståelse, Silkeborg Seminarium
1980 - 82: Reklametegner / konsulent
1983 - 84: Filmproduktion i Colombia
1985 - 90: Filmproducent, reklametegner, bladudgiver, designer
1990 - : Etableret som kunstner i Spanien

SEPARATUDSTILLINGER:
2018
WILD North/West, galleri NB, Viborg, DK
"HARSH" Belle Art Gallery, Stouby v/ Vejle, DK
2017
"A Kind of Human Trash" - Vestjyllands Kunstpavillon, Videbæk, DK
2016
"Eksistens" - Roskilde Kunstforening, DK
"Naturens Spejl" - galleri NB Viborg, DK
2015
KK44: Værker vises i Silkeborg - & Alderslyst Kirke
Belle Art Gallery, Stouby v/ Vejle: "Tidsånden i landskabet"
2014
Alting skifter farve, galleri NB Viborg
2012:
Galleri NB København 'SLASH THE NATURE' (Gruppe)
Galleri NB Viborg ' LAND'
Giotto, Holbæk
2011:
Galleri Dörflinger'Andre Rum'
2010: Galleri Emmaus, Ringsted: "Smerte". (Gruppe)
Galleri NB, Viborg: "Over havet under himlen". (Gruppe)
Relikvie Mortum (Gruppe og tema) Galleri NB, Viborg
2009: Galleri NB, Viborg: "Stille nu"
Galleri NB, Roskilde:
"KO-vendinger". (Gruppe)
Galleri New Form, Trelleborg, Sverige: "Stilla Rum"
"Mors i billedet" Vandrerudstilling på Mors (Gruppe)
Ebeltoft Kunstforening."Stille rum"
Horsens Kunstgalleri
2008:
Dear Sweden, galleri NB, Roskilde
KunstCentret Silkeborg Bad: „To mennesker mødes (Kunstnergruppen Fufo)
2007 :
Silkeborg Kirke, 4 store malerier
Horsens Kunstgalleri "Sindsbevægelse"
Galleri NB, Viborg: "Tæt på og lige her"
Sønderborg Sygehus
Galleri Emmaus, Ringsted:"Kærlighed til Gud og næsten" (Gruppe)
2006 :
Galleri 46, Holsted (Gruppe)
Galleri NB, Roskilde Gasværk: "Landskab"
2005 :
Thorsted Gallery, Sotogrande Spanien
Galleri NB, Roskilde gasværk: (gruppe)
Temaudstilling Det moderne landskab
Horsens kunstgalleri
Galleri NB, Viborg
2004 :
Art Herning (Gruppe)
Galleri Garlishee, Silkeborg (Gruppe)
Silkeborgudstillingen (Gruppe)
Galleri NB, Roskilde Gasværk: Temaudstillingen "TRO" (Gruppe)
Galleri Kellum, København
Touchstone Gallery, Washington DC USA
2003 :
Art Herning (Gruppe) Galleri NB, Viborg
Art Copenhagen (Gruppe)
Frederikshavn Kunstmuseum
Galleri NB, Roskilde Gasværk
2002 :
Art Herning (Gruppe)
Galleri Kellum, København
Horsens Kunstgalleri
Dronninglund Kunstcenter: "Nordeuropæiske Profiler" (Gruppe)
Dansk Kunstmesse, Kolding (Gruppe)
Touchstone Gallery, Washington DC USA
2001 :
Galerie Graniziol, Zug, Schweiz
Galleri NB, Viborg
Æglageret, Holbæk Blyfri 98
2000 :
Lambaa Arthouse, Zürich, Schweiz
La Sala de Arte, Nerja, Spanien
Galleri Kellum, København
Vitskøl Kloster (Gruppe)
Pakhuset, Nykøbing Sj Blyfri 98
Touchstone Gallery, Washington DC USA
Den Kgl Danske Ambassade,Washington DC, USA
Horsens Kunstgalleri
1999 :
Galleri NB,Viborg
Touchstone Gallery, Washington DC USA
Den Kgl Danske Ambassade,Washington DC USA
Art Copenhagen (Gruppe)
Lambaa Arthouse, Basel, Schweiz
Galleri 108, Kunstcenter Roskilde Gasværk
1998 :
Galleri NB, Viborg
Touchstone Gallery, Washington DC USA
Horsens Kunstgalleri
Galleri Kellum, København
Juleudstilling (Gruppe)
1997 :
Galleri NB, Viborg: 10 års jubilæumsudstilling (Gruppe)
1996 :
Silkeborg Kunstnerhus
Casa Fuerte de Bezmillana, Rincón, Spanien
1995 :
Horsens Kunstgalleri
Kulturspinderiet, Silkeborg
1994 :
Danmarks Radio
Casa de la Cultura, Torre del Mar, Spanien

Udsmykningsopgaver:
Dan-Bunkering, Middelfart
Privathospitalet Mølholm, Vejle
Bang & Olufsen, Schweiz
Nykredit, Hovedsæde vest, Viborg
KPMG Revision, Århus
System B8, Bjerringbro
Morsø Jernstøberi, Nykøbing Mors
Restaurant Zorba, Silkeborg
Silkeborg Hallerne: Vægtæppet „Quito“, 3x5 m
Søberg Advokaterne, Silkeborg
Reimar Nielsen, koncernsekretariat
Kgl Danske Ambassade, Washington DC USA
Price, Waterhouse & Coopers, Fredericia
Grundfoss, Bjerringbro
EMR murer- & entreprenørfirma, Nr Snede
DFDS Horsens
Vejlefjord Centret, Stouby
Ferskvandscentret, Silkeborg
Jyske Finans, Silkeborg
EjendomsCentret (real estate), Haderslev
Memira Eye Clinic, Aalborg
Kvik Køkkener (kitchen company) Vildbjerg
Midtjyllands Avis (newspaper), Silkeborg
Den Kreative Skole (creative School), Silkeborg
Dan-Bunkering, Middelfart
AVK Academy, Galten
Danfoss Kunstfond
Kræftens Bekæmpelse
Arbejdernes Landsbank, Hovedsæde, Panoptikonbygningen, København
AFK Holding, København
Learnmark, Horsens
Diabetesforeningen, København
Sparekassen Thy, Thisted

Solgt til:
SAS København
Jyske Bank
Danske Bank
Den Kgl Danske Ambassade, Slovenien
Kolding Kommune
Finansminister Thor Pedersen

Andet:
1992 : Månedens Kunstner i danske dagblade
1994 : Kunstner ­ portrætudsendelse i spansk TV
1995 : Medlem af Silkeborg Kunstnerhus
1996 : Månedens Kunstner i danske dagblade

--------------------------------------------------
Pressemeddelelse 2008-03-15

Carsten Frank udstiller svenske inspirationer i galleri NB

Under titlen Dear Sweden åbner galleri NB Roskilde Gasværk lørdag d 29 marts kl 14 udstilling med billedkunstneren Carsten Frank

Carsten Frank var sidste sommer på ferie i det mellemste Sverige, og her fandt han helt uventet inspirationen til Dear Sweden Han skriver selv om oplevelsen: ”Det der skulle have været en helt almindelig privat sommerferie, endte med at blive til spændende og intenst arbejde i atelieret Jeg kunne bare ikke lade være………… Med et liv under den sydspanske sol, bliver det interessant og eksotisk at udforske de mere nordlige breddegrader Sommerferien i 2007 blev derfor bestemt til Sverige Og inspirationen blev enorm Påvirkningen var betragtelig, og jeg vandrede rundt i evig ”rus” og en slags abstinenser efter at have været væk fra mine pensler i flere uger Rejsen til syd- og midtsverige var tænkt som afslapning og væk fra maleriet Det blev afslappende, men ikke rigtigt væk fra maleriet Den svenske natur rummer så meget storhed og smuk melankoli, at det blev umuligt at holde på afstand Specielt det nordiske sommeraftenlys er guddommeligt Denne ”næsten ikke nat”, med sin sart lysende verden i purpur, fremkalder hårfine farvenuancer som slet ikke lader sig beskrive I mit maleri derimod, har jeg forsøgt at fastholde disse smukke øjeblikke – aftenlyset – og modlyset”

Carsten Frank har samarbejdet med galleri NB gennem 12 år Her har vi på nært hold kunnet følge hans kunstneriske udvikling, og publikum har kunnet se de markante ændringer i hans værker fra udstilling til udstilling Denne udstilling er ingen undtagelse; idet han uden hensyntagen til tidens kunstneriske modefænomener tør male en skarpere naturekspressionisme end tidligere Lyset, skyggen, farvespil og store dybder bliver i Carsten Franks malerier brugt til at udtrykke både oplevelse, kunstnerisk fornyelse og oprigtig fascination af skovene, søerne og de hyggelige landsbyer i Midtsverige

Carsten Frank har som dansker også bopæl og atelier i området omkring Malaga i Spanien Derfor er det en utrolig oplevelse at følge, hvordan hans svenske inspiration gennem det sidste trekvarte år er blevet formet til maleri i den sydspanske varme Et miks og en oplevelse, som er et besøg værd

Museumsdirektør ved Ystad Kunstmuseum Thomas Millroth vil lørdag d 29 marts kl 14 åbne udstillingen
Dear Sweden i galleri NB Roskilde Gasværk Desuden vil Carsten Frank naturligvis selv deltage i introduktionen af udstillingen

Med venlig hilsen
galleri NB
Roskilde
-----------------------------------
Pressemeddelelse 2007-02-25

En landskabssymfoni af Carsten Frank

Lørdag d 3 marts åbner galleri NB – Viborg en stor udstilling med nye malerier af Carsten Frank Udstillingen præsenterer det sidste års arbejde skabt i højdedragene bag Malaga, samt en ny bog om udstillingen med titlen ”Møde med landskabet”

Samarbejdet mellem galleri NB og Carsten Frank (f 1954 i Silkeborg) har med denne udstilling rundet 10 år, og hans kunstneriske udvikling har været markant Fra de figurative og naturalistiske værker har han over årene været omkring terrorangrebet 11 september og naturekspressionistiske malerier inspireret af egnene omkring Silkeborg Samtidig har han gennem mange år haft fast atelier i Andalusien, hvor han i vinterhalvåret især har kunnet hente uvurderlig inspiration til sine værker

Carsten Frank skriver om tilgangen til sine nye malerier: ”Jeg vil gerne være så tæt på, at jeg kan føle skønheden, som en vidunderlig smerte Det er jo sandt, at min himmel ofte er blå, og det er jo falsk ikke at turde vise det
Efter 18 år i Andalusien føler jeg mig helt fortrolig med det jeg ser under den tindrende sol, hvor det sydspanske lys er så intenst og kraftfuldt, at selv det mindste græsstrå kaster en sort kontrast Jeg ser pludselig al den skønhed, der omgiver mig, og jeg tør godt vise, at et træ er smukt Det er for mig en helt indiskutabel åbenbaring, at være i stand til at sanse mandeltræernes blomsterpragt, når de allerede i slutningen af januar viser sig under Andalusiens fine vinterblå himmel
Den dag jeg er død og borte, og nogen skulle fatte interesse for mine ting, ville der mangle et vigtigt kapitel i min kunst, hvis ikke denne serie var blevet skabt Det er som at vække noget der har været alt for længe gemt Som at løfte en flig af impressionismen - låne lidt fra de gamle værdier, og så føre det hele frem i min egen streg - helt op til vores tid - helt frem til lige her”

I forbindelse med ferniseringen præsenteres en ny bog med landskabsmalerier som tema "Møde med landskabet" kalder forfatteren Torben Weirup bogen, der udgives på Forlaget Hovedland Bogen vil i væsentlig omfang gengive Carstens landskabsmalerier gennem de sidste 2 - 3 år - med hovedvægten på de nye værker, der vises ved denne udstilling

Kristian Lilholt er en god bekendt af Carsten Frank Han lægger derfor vejen forbi galleri NB lørdag d 3 marts, hvor han under ferniseringen kl 14 - 16 vil gøre brug af sin guitar

Udstillingen kan opleves indtil lørdag d 1404

Med venlig hilsen
galleri NB
------------------------------------------------
Møde med landskabet

Cirka 35 kilometer øst for Malaga uden for landsbyen Algarrobo ligger et område, der hedder El Gigante opkaldt efter en vinbonde, der var rig på både omfang og penge
I 1988 erhvervede Karin og Carsten Frank 2500 kvadratmeter af El Gigante for siden at opføre et hus med efterhånden indtil flere atelierer på grunden Det er et frodigt landskab, der ligger omkring huset, om end det umiddelbart kan synes lidt forsømt Terrasserne på skråningerne, hvor der tidligere voksede oliventræer, er nogle steder eroderet Går man op ad bjerget, kommer man forbi et sted med en intens lugt, som frem for at være egentlig ubehagelig bærer pludselige erindringer om barndommens zoologiske haver med sig, og bag et hegn bor der da også en flok geder, der går rundt om en gammel bil I nærheden ligger nogle drænrør i vejsiden som et minde om et byggeprojekt opgivet for en halv snes år siden Den sidste del af vejen mod det hus, det danske kunstnerpar har bygget, er hullet og furet og svært fremkommelig, men nye tider er på vej, og historien om området er da også, at det er et landskab i forandring Landbruget er i vidt omfang blevet opgivet på bjergene og bakkerne og i stedet flyttet ned i dalene, hvor dyrkningen foregår i store drivhuse, der set fra Karin og Carsten Franks terrasse ligner frosne søer
Da de byggede deres hus på i Spanien, var det det eneste på bjerget Siden er der kommet adskillige til; både længere nede og højere oppe Og man behøver næppe følge med i avisernes erhvervstillæg for at regne ud, at der venter egnen et større byggeboom Karin og Carsten Frank kan selvfølgelig ikke være de eneste europæere, der drømmer om en paradisisk plet i Spanien Foreløbig er her imidlertid stadig fredeligt Undertiden går en hund – en andalusisk hund må man formode – forbi på vejen, og man lægger mærke til det, når en bil passerer Her er stille, og om aftenen opstår der en overraskende spejlvirkning mellem de spredte lys på skråningerne rundt om huset og så stjernerne på himlen

Det umiddelbart besynderlige er, at Carsten Frank gik i de pittoreske omgivelser i hen mod en snes år uden at male dem
Forklaringerne kan være flere Ser man på hans produktion siden slutningen af 1980erne, da han ikke blot fandt modet til at købe grund i Spanien men efterfølgende også tog det langt alvorligere spring mod at blive fuldtidskunstner, kan man se, at han har haft en række andre mellemværender med maleriet Eksempelvis de mange billeder der gengiver borde og genstande på borde Han kan også have syntes, at motivet – og klassisk landskabsmaleri som genre – har været for banalt Han har skam malet landskaber, men de fleste har haft en helt overvejende abstrakt karakter Billederne fra 2005 og 2006 blev anderledes Man kan se, hvad de forestiller De er figurative De gengiver helt konkrete og identificerbare steder omkring huset eller i området i det hele taget
Billederne forestiller mandeltræer i blomst, blåregn, citrontræer, olivenlunde, hele marker med oliventræer i geled, udsigten over landskabet Der er smæld i farverne i denne kreds af billeder, der nok er kompositorisk velovervejede men samtidig bærer præg af et kunstnerisk temperament I dele af billederne formår kunstneren at skabe en hel verden i en klynge af lysende blomster, og i det hele taget har også han tydeligvis et mellemværende med lyset Billederne synes således også at beskrive landskabet på forskellige tider af døgnet og året, og i sine malerier undersøger Carsten Frank, hvilken rolle lyset, der jo er anderledes i Spanien end for eksempel i Danmark, spiller for, hvordan træstammen træder frem i landskabet, eller hvordan lyset falder på de rosa eller gule blomster på træerne og får dem til at … lyse Man tror egentlig gerne, at han kunne gentage impressionisternes programagtige eksperimenter med at male den samme bygning eller den samme figur i landskabet igen og igen og på forskellige tidspunkter af dagen alene for at undersøge, hvordan lyset påvirker farven
Carsten Frank maler altså landskabet, så man kan se, hvad det forestiller Det er der tusinder af kunstnere, der har gjort, det er der endnu flere tusinder, der vil gøre, for selv om det ikke alle steder har været så moderne på det senere, vil der altid være kunstnere, der betragter et landskab og søger at gengive det på forskellig vis for at undersøge farverne
Farven – og hvordan farver påvirker hinanden – er sammen med nogle overvejelser over komposition og beskæring måske nok det egentlige anliggende for Carsten Franks billeder Men det synes, som om arbejderne også udspringer af et eksistentielt behov for at formulere sig om tilværelsen ved at beskrive den ligefremt og ærligt Landskabet har været der hele tiden, det har blot ventet, og nu da ventetiden er ovre, ville det – med kunstnerens ord – være løgn ikke at male det, som det er

Landskabet er imidlertid ikke noget nyt motiv for Carsten Frank Han har i flere omgange beskæftiget sig med det i sine arbejder; om end på andre måder
I nogle af sine billeder fra slutningen af 1970erne gengiver han – i nogen grad påvirket af Johannes Hofmeister og Svend Engelund - en række vestjyske landskaber; udpræget pastose billeder forestillede vidtstrakte marker under høje himle, hvide gavle lysende i landskabet, stiliserede former og store flader I en periode skabte Frank nogle billeder bestående af forskellige felter, der kan minde om tidlige arbejder af Estève og Corneille og dermed lede tankerne hen på et landskab betragtet fra luften eller flimrende lyspletter set gennem en trækrone Karakteristisk for værkerne er, at man synes, man fornemmer en bagvedliggende naturinspiration, og at der i flere af dem synes at befinde sig en horisontlinje Mange af dem har en karakter af erindring om et landskab Her er ikke nødvendigvis tale om ét landskab, én bestemt udsigt, men om minder om landskaber smeltet sammen med kunstnerens sind I de første år i Spanien synes landskabet også i nogen grad at være til stede i Franks billeder i form af mønstre, fragmenter eller figurer, der kunne henvise til huse og mure, mennesker og dyr i landskabet og fornemmelsen af naturinspiration forekom understøttet af den dominerende jordfarveskala Senere kommer, hvad Steffen Lange i sin store biografi om kunstneren kalder imaginære landskaber En længere række billeder bærer ligefrem titlen Land, hvor man let kan associere til begreber som det underste land som i Gustav Munch-Petersens digt og dermed også til det – kollektivt? – ubevidste, men karakteristisk for dem er, at de – i modsætning til kunstnerens billeder fra 2005 og 2006 – ikke henviser til konkrete steder

Som billedkunstner er Carsten Frank (født 1954) autodidakt, og som mange andre i samme situation har også Carsten Frank malet sig gennem de fleste af det 20 århundredes ismer for at lære og for at finde sit eget sted Og derfra, hvor vi står, kan vi se os omkring og se til alle sider De figurative landskabsbilleder står i gæld til deres forgængere Og i sig har de allerede nye begyndelser, der vil føre Carsten Franks maleri helt andre steder hen

Af Torben Weirup
-----------------------------

Gule citroner i sortblå nat
Lys landskabssymfoni fra Carsten Frank på Galleri NB, Viborg 33 – 144
”Citroner om natten” er ren poesi Citroner duver på grenene og lyser os op Natten dirrer så blåt bag dem, at dagens himmel må være høj og klar Det er den også på hans farveladede landskaber med prægtige olivenlunde og mandeltræer, der strutter af en så sanset blomsterpragt, at man selv dufter dem Hvor har Carsten set dem? Han bor med sin Karin 35 km øst for Malaga i et område, der kaldes El Gigante efter en kleppert af en rig vinbonde, af hvem som de to købte noget af bjerg for mange år siden Hvad maler han, det landskab? Ja og nej I flere billeder maler han mere Arka-dien, tilmed uden slanger Er hans nye billeder så ikke den pureste impressionisme, og lever Carsten så ikke 130 år for sent? Jo nok, hvis man skal følge moden Men nej, hvis man skal følge noget i sig selv Churchill havde aldrig fået nogen karismatisk politisk betydning, hvis han havde besluttet sig for at være mere moderne end en whig fra 1600-tallet
At være fri er at turde være utidssvarende Og det er sværere end svært som kunstner, fordi mar-kedet og den frembrølende galleri-institutionalisering, med dens krav om indordning under efter-spørgslens krav, har udpint originalitet og skaberevne i den allermeste moderne kunst siden 60´erne Carsten fulgte længe de krav: med en abstrakt fladekunst og farver, der kunne passe til tapetet Han så slet ikke sine fantastiske citroner og mandelblomster, selvom de duvede i vinden og nejede for ham og bød sig til: mal os!
Men de senere år er der sket noget Landskaber kom ind, abstrakte, vel at mærke De kunne være fra hvor som helst, og det gjorde dem noget uvirkelige Det var som at se på en smuk kvinde på for lang afstand Men så begyndte hans blik at røre ved de enkelte saftige, grønne og røde græsstrå og de krogede olivenstammer, og at springe nysgerrigt rundt henover markerne En forvandling fra abstrakt til konkret: en sindsforvandling En hidtil ukendt lidenskab røg ind i billederne Carsten var pludselig lige der, hvor han var, hvad han aldrig før havde prøvet at være Han malede det bestemte landskab og den bestemte gren, som han så Selv følte han det mere forpligtende Og afgørende: det gjorde ham - mere fri Den unge bankelevs artighed forsvandt:
”Gud, hvad har jeg gang i? At opdage den natur, som jeg knapt nok kendte” I den intense opda-gelse bliver Carstens impressionisme pludselig moderne og vedkommende, ikke gammeldags eska-pistisk For hans forgængere i 1800-tallet flygtede fra naturalismen til dyrkelsen lyset og overfladen i naturen i rædsel for et borgermenneske, der vår gået i spåner i magt- og pengebrunst, og deres im-pressionisme endte i abstraktion Men Carsten kommer fra den abstraktion og er begyndt at opdage en glemt indre natur, hvor det smukke virkelig eksisterer, også i ham selv, hvordan ellers skildre den i det ydre Og nu er han bare standset op dér et kort øjeblik: lad mig lige få lov nyde det her paradis, uden mørke og skyld og lort Hvad bliver så det næste store skridt? Mon ikke skildringen af selve mennesket, sindet, på godt og ondt, smukt og grimt? Som de tidlige naturalister gjorde det, og som Courbet var så fantastisk til, men mennesket ikke på vej væk fra det smukke i sig, som hos Courbet, men på vej hen imod det
Jeg tror, jeg kender ham, så jeg vover den påstand Og i vor individualismes rablende dyrkelse af valgfriheden som vort enestående klenodie, er det her i hvert fald noget af en påstand: han har ikke nogen valgfrihed mere; han er, hold bare på hat og nosser over det længst opgivne ord, i et skæbne-forløb Det frie valg eksisterer kun inden for modens ensrettende grænser Har man forladt dem som Carsten nu, er der ingen vej tilbage, kun til intethedens motorvej Den vej er til gengæld let at blive mast flad på Skal det udgås, må Det skønne blandes godt op med Det grumme og sorte
Til udstillingen udgives en stor billedbog med Carstens andalusiske malerier Den er forsynet med en kort, klar og instruktiv tekst af Torben Weirup, baseret på et ophold hos Carsten i Spanien
af
Leo Tandrup
---------------------------------------------