Kunstnere

JACOB BROSTRUP
født 1973

EDUCATION
1998-2002
Studerende på Danmarks Designskole
1990-1994
Kokkeuddannelse

EXHIBITION:
2013
Kalundborg Kunstforening, Bispegården, Kalundborg, Denmark
Art Vilnius, galleri NB Viborg, Denmark
In Between Trees, galleri NB Viborg, Denmark
Galerie Alex Wiberg, Stockholm, Sweden
Kunstgalleriet, Stavanger, Norway
2012
Reality Holes, galleri NB Viborg, Denmark
Galleri Brantebjerg, gruppeudstilling
Galleri Backlund, Gøteborg
Ålesund Kunstforening, Norge
2011
Galleri Kirk, Aalborg, Denmark
City Sense, galleri NB, København, Denmark
Galleri A, Oslo, Norway
Galerie Alex Wiberg, Stockholm, Sweden
2010
galleri NB, Roskilde, Denmark
Spectacles, Holstebro Kunstmuseum, Denmark
Ålesund Kunstforening, Ålesund, Norway
Kunstgalleriet, Stavanger, Norway
Intermezzo, galleri NB Viborg, Denmark
2009
City Lights,Galleri NB, Viborg, Denmark
Galleri Brantebjerg, Nykøbing Sj. , Denmark
2008
Another View, Galleri NB, Roskilde, Denmark
Kunstgalleriet, Stavanger, Norway
2007
Galleri Bi-Z, Kristiansand, Norway
galleri NB, Viborg, Denmark
Galleri Brantebjerg, Nykøbing Sj. , Denmark
Art Copenhagen
2006
galleri NB, Roskilde, Denmark
Art Copenhagen
Kunstgalleriet, Stavanger, Norway
2005
Galleri Python, Copenhagen, Denmark
The Modern Landscape"Galleri NB, Roskilde, Denmark
Art Copenhagen
2004
galleri NB, Viborg, Denmark
2002
Kunstnernes Efterårsudstilling (KE) (Cencured group exhibition)
2001
Charlottenborgs Forårsudstilling (Cencured group exhibition)
2000
Kunstnernes Sommerudstilling (Cencured group exhibition)
1999
Kunstnernes Sommerudstilling (Cencured group exhibition)
1998
Kunstnernes Efterårsudstilling (KE) (Cencured group exhibition)

GRANTS AND FUNDS
2012 - Colas Foundation

ADMISSION
Statens Kunstfond - The Danish Arts Foundation

COMMISSIONS – INTER ALIA
2006: Bjergsnæsskolen, Viborg
2007: Støvring Gymnasium, Støvring
2010: Region Midt, Viborg
2010: Forum Advokater, Roskilde
2011: Skallerupvej, Ålborg Øst
-----------------------------------------------------------------------------

REALITY HOLES
28.04 - 02.06 2012

Som det fremgår af udstillingens titel er malerierne teknisk set bygget op som beskrivelsen af to virkeligheder samplet til billedværk.
Tidligere arbejdede Jacob Brostrup med striber og felter hen over motivet for at skabe dynamik og visuelle effekter, men i de senere år har hans teknik udviklet sig, så han bedre kan indfange de tanker og de temaer, som inspirerer ham. Derfor fascinerer denne udstilling i sin nye kompleksitet.
Ved hjælp af dobbelt eksponeringer skaber han spændingsfelter mellem to virkeligheder, der flettes ind i hinanden. Og alt efter beskuerens udgangspunkt for hvor man starter med at se på maleriet, så kan den ene virkelighed overtage den anden. Der opstår en dualisme i oplevelsen, der ved første kig kan forvirre, men som ved nærmere eftersyn giver opfattelsen af værket helt nye dimensioner.
For to år siden havde Jacob Brostrup en udstilling med titlen Combines. Men slet skjult reference til den amerikanske kunstner Robert Rauschenberg, som samplede forskellige elementer i sine værker, så var Jacob Brostrup inspireret til i samme stil at sammenstille flere virkeligheder. For eksempel kunne han male en dynamisk og travl storby i nederste halvdel af maleriet, mens den øverste halvdel gengav et stille og roligt skovmiljø. Disse modstillinger af byen og naturen - uroen og freden er to afgørende elementer i Jacob Brostrups kunst. Og selv om de er hinandens modsætninger, så opfatter Jacob Brostrup dem samtidig som hinandens mentale nødvendigheder.
Udstillingen Reality Holes er derfor ikke en radikal forandring af Jacob Brostrups grundlæggende budskaber, men derimod en styrkelse af de visuelle maleriske muligheder, han har tilegnet sig de seneste år, og som nu kommer publikum til gode. I denne udstilling er der flere udfordringer i det enkelte maleri, og dermed flere livgivende mentale vitaminer til beskuerne, hvilket lover godt for en kunstner, der til stadighed overrasker på den spændende måde.

Jacob Brostrup har med soloudstillinger i Stavanger, Oslo og Stockholm markeret sig de seneste år ganske bemærkelsesværdigt. Desuden har han netop fået den ære, at skulle skabe et stort maleri til Colas Foundation, hvis internationale kunstsamling er betydelig. Maleriet skal afsløres i Paris til september.
Jacob Brostrup har på det officielle plan markeret sig med flere monumentale udsmykninger. Her kan nævnes udsmykningen af Bjergsnæsskolens Springcenter, MurMal projektet på Skallerupvej i Ålborg i samarbejde med BRF Kredit, Lejerbo og Construction College, Forum Advokaterne i Roskilde og Region Midt i Viborg.
---------------------------

Tekst af Thomas Teglgaard - Mystikken i hverdagen -

En gade, et springvand, et torv, en kirke Når man betragter Jacob Brostrups billeder, er man sjældent i tvivl Man genkender stederne, hvorfra skitserne til billederne må være blevet til.
Og dog! Man har ikke set særlig længe på himlen, på bygningen, på togskinnerne, før man undres: hør, det besynderligt dragende, der er over dette sted, denne fortryllelse, mystikken, gåden husker jeg da ikke. Scenen kender jeg, og dog er det, som om der hviler noget eventyrligt over det hele.
Malerierne er på én gang detaljerede og slørede Som øjet, der ikke kan fokusere på alting samtidig Maleren afslører kun delvis motivet; som om han vil sige: ”Se her, du kender det meste. Resten må du selv tænke dig til”.
Der skal fantasi til. Når de kendte rum opløses i striber i modige farver, kalder det på beskuerens egen fortolkning. Hver stribe er lys, man ser billedet, eller dele af billedet, i. Som det naturlige lys, der skifter med solens placering på himlen i løbet af dagen, som årstiderne, der skifter. Som lag af foranderlige perspekti-veringer.
Farver er også sindsstemninger. Man ser maleriet som et hele og dog som disse farvemæssige brudstykker, præcis som det er i den virkelige verden. Det samme sted kan have helt forskellig virkning på os alt efter vores sindsstemning.
På den måde bliver de forskellige stemninger, disse striber af lys, egentlige kompositioner, og hovedmotivet kan betragtes som en struktur og et fundament for farver.
Når gensyns- og farveglæden har lagt sig, så man igen kan fokusere, kan man bevæge sig ind i selve billedet: bilen i vejkanten, bygningen i baggrunden, men hvad der er derimellem, kan jeg ikke se. Alligevel er det, som om jeg ved, hvad der er at finde; jeg kender jo det hele, har set det så mange gange før. Der er en mand, som lufter sin hund, en mor, der kysser sit barn. Jeg kan ikke se dem på billedet, jeg lægger aldrig rigtig mærke til dem i virkeligheden, og dog ved jeg, at de er der. Det kunne være mig selv, som stod dér et sted, men nu er jeg her – på den anden side – og ser det samme.
Og at stå her – på den anden side – og betragte det, som jeg jo kender så godt, men som jeg nu indser, at jeg aldrig har lagt mærke til før nu, er dybt inspirerende, og det er vel i al sin enkelthed Jacob Brostrups kunstneriske mission.