Kunstnere

THOMAS ANDERSSON
Født i 1957

UDDANNELSE
Statsstipendium Ægypten 1985
Det Jyske Kunstakademi1980- 85 Elev af Hanne Warming og John Olsen
Grafisk Skole Århus 1979

UDSTILLINGER – Udvalgte
2015
Trans-figuration, galleri NB Viborg
2014
CAST away, galleri NB, Viborg
2011
Attitude, galleri NB København
Til minde om, Skanderborg museum
Art Herning, Herning
2010
Relikvie Mortum , galleri NB Viborg
Space Invaders, Skanderborg Kulturhus
2009
Kovendinger, galleri NB Roskilde
Silkeborgudstillingen, Kulturspinderiet
galleri NB Viborg
2008
Pakhuset Nykøbing Sjælland
Guirlanden, Århus Kunstbygning
2007
galleri NB, Roskilde
Reykjanes Museum of Heritage
2006
galleri NB, Viborg
2005
Det ny Kastet, Thisted
Kornlageret Augustenborg
Haderslev Museum
2004
Herning Kunstmuseum
galleri NB Viborg
galleri NB Roskilde
Moesgård Museum Århus
KiC - Rendsburg, Tyskland
Kornlageret Augustenborg
Art Kunstmesse Herning
Guirlanden, Århus Kunstbygning
2003
Art Copenhagen
galleri NB Viborg
Kulturspinderiet, Silkeborg
2002
Galleri Plexus, Århus
Guirlanden, Århus kunstbygning 1984-2005
2000
Mecklenburg Tyskland
Slotsmøllen, Halmstad Sverige
Harbin isskulpturfestival Kina
1999
Schwerin, Tyskland
1997
Ahrenshoop, Tyskland
1996
Kecskemet, Ungarn 1996
Galleri Hummeluhre, Århus
Århus Kunstbygning, Skulpturgården
1994
Almelo, Holland
1993
Galleri en Garde, Århus
Årets kunstner, Fredericia
1992
Kulstof 92,København
1990
Musikhuset Århus
1989
Leningrad, USSR
1987
Biennalen for små skulpturer, Ungarn
1986
Århus Kunstbygning, Sommerudstilling
Brandts klædefabrik, Odense
Charlottenborg efterår
Charlottenborg forår
1983
Kunstnernes Efterårsudstilling
Kunstnernes Påskeudstilling i 1981,82,83,84,85

UDSMYKNINGER
Altertavle Mariehøj Kirke Silkeborg 2009
Begyndelsen til en historie - bronze Thisted 2007
Vidnerne - bronze Aulum 2005
Søjlemand - bronze Viborg 2004
Solingen - granit Frederecia 1993
Jordbas - cortenstål Sæby 1986

LEDER AF
Skulturskolen

BESTYRER AF
Udstillingsstedet Convoj

LEGATER
Statens Kunstråd, Billedkunstudvalg
Knud Højgårds Fond
Kulturministeriet
Godsejer Alfred V. Benzons legat
Prof August Schiøtts mindelegat
Sparekassen SDS
Århus Stiftstidende og Handelsbankens legat for unge kunstnere
Billedhugger Peder Bentsen-Pedersens legat
Jens Ejner og Johanne Larsens fond
Århus amt
Århus kommune
Jyllands Posten Legatbolig Berlin 2003
Grosserer L.F. Foghts Fond

Om Thomas Andersson
Thomas Andersson er en af den slags mennesker, der kan holde ud at være alene med sig selv. Da han fik chancen tog han ikke til Paris, men prøvede grænserne af i den canadiske ødemark. Det præger også hans arbejdsmetoder og valg af materialer. Han erobrer ikke naturen, men går i dialog med den gennem stædigt arbejde.
Det er mere indholdet end formen det kommer an på, men en række figurer synes med måneder eller års mellemrum at blive taget op på ny. Sjælden de store opstillinger eller krukkede stillinger, til nød dog en god portion humor, men oftest ubestemmelige fragmentariske stemningsbilleder – det sårbare og nøgne menneske. Hans skulpturer rammer os så at sige på kornet, og tager ofte problematiske emner op. Emner som skyldes, at vi kan genkende os selv i dem. De er et spejl af den nådesløse virkelighed. Samtidig fornemmer man en leg med materialer og udtryk. En glæde ved at synliggøre tingene med små variationer, i et næsten minimalistisk udtryk. Det er det trænede øje og den kringlede fantasi, der her kommer til udtryk.
Alle skulpturer har titler, som er et godt udgangspunkt for forståelsen af de temaer han kredser om i skulpturerne: gående mand, dialog, dommerne, melankoli, resterne af en gammel ven, tro og tvivl, søjlemand, den der skuer vidt, endeløs samtale osv.
Med ironi, lune og tankevækkende vid er mødet med skulpturerne underfundigt, og på en eller måde er de både grænseoverskridende og trygge i deres måde at kommunikere

Når han i skulpturen Isak med meget enkelte midler udtrykker den enorme afmagt, der udspiller sig i Isaks ofring, hvor Abraham ultimativt bliver befalet at ofre sin søn til Vor Herre, så formår Thomas Andersson med sin skulptur at fylde os med forståelse for situationen. Vi kan ikke lade være med at tænke på: hvad ville jeg gøre i den situation?
Helt anderledes forholder det sig i skulpturen: Tak det går fint Med en vis humor i spillet mellem titel og det vi faktisk ser, skaber Thomas Andersson en enkelt og forunderlig situation. For, hvordan kan en henslængt mandsperson i en liggestol uden understel forblive så afslappet! Kun personens ben støtter underlaget, mens kroppen hænger frit svævende i luften. Man tænker, det kun kan gå galt, men det gør det ikke fordi personen netop tror på, at det går godt

Genkendeligheden i hans figurer rammer os selv. De prøver ligesom os, at finde deres plads. Søjlemændene kan siges, at have fundet deres plads, mens andre stadig søger, er fortvivlede eller stadig på vej. De fremstiller et udtryk, som gør, at vi gerne vil i kontakt med dem for kunne hjælpe

Det tager tid for et kunstnerisk talent at modnes Thomas Andersson synes, at have brugt årene undervejs til at få de elementære færdigheder på plads. De første år var således præget af en lang række raderinger, hvis udtryk bragte mindelser om de gamle mestre, og skulpturer hvor man fornemmer kampen med formen på bekostning af udtrykket. Der er hos Thomas Andersson tale om en bevægelse fra den klassiske fordybelse og kontrol, til nutidens uforfærdede skulptørs glæde ved at se tingene gro i et mere spontant og ekspressivt udtryk
Thomas Andersson og Thorkild NB Nielsen.